Aktualności

KOLEJKA WĄSKOTOROWA


O historii kolejki

Początki kolejki sięgają lat 1892-93. Nierozerwalnie związane są z rodem Kleniewskich, którzy wybudowali drewniane tory łączące folwark w Polanówce z cukrownią w Zagłobie. Początkowo 5-6 tonowe wagoniki ciągnęły konie. Dopiero w 1900 r. położono pierwsze tory żelazne o szerokości 75 cm. Połączyły one folwark w Brzozowej z Kępą Chotecką. Tabor składał się wówczas z 10 wagoników, 2 platform i kilku koni. Kleniewscy systematycznie do wybuch I wojny światowej rozbudowywali kolejkę. Rosjanie, wycofując się przed Austriakami, rozebrali tory, a tabor potopili w Wiśle.

kolejka7.jpg

Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości Kleniewscy odbudowali kolejkę, którą następnie przejęły Polskie Koleje Państwowe. Wąskotorówka uzyskała wówczas stałe połączenie z koleją normalnotorową w Nałęczowie. Powtórnie zastąpiono konie parowozami zakupionymi w Kołomyńskiej Fabryce Parowozów w Rosji. Parowozy, zwane kołomyjkami lub samowarkami kursowały tu do lat 50-tych. W latach 20-tych sprowadzono również większe, 8 i 15 tonowe wagony, a w następnej dekadzie jeszcze jeden, polskiej produkcji - 40 tonowy parowóz Px 29. W dalszym ciągu w kolejkę inwestowali również Kleniewscy, zakupując m.in. 2 lokomotywy. W okresie międzywojennym dobudowali kolejne odcinki torów, do Opola Lubelskiego i Piotrawina.

kolejka5.jpg

Przed II wojną rozwijał się też ruch osobowy, w tym turystyczny na trasie Piotrawin - Nałęczów. Kursowały też pociągi luksusowe, tzw. luxtorpedy. W 1938 r. w ramach Centralnego Okręgu Przemysłowego dobudowany został odcinek do Poniatowej, gdzie rozpoczęto budowę zakładów elektrotechnicznych. Niemcy w czasie okupacji urządzili tam obóz dla jeńców radzieckich i Żydów, wykorzystując kolejkę do ich przewozu. W 1944 r. okupant hitlerowski wywiózł część taboru, a część zatopił w Wiśle. Część, dzięki ofiarności miejscowej ludności, ukryto w nadwiślańskich lasach. Słynne luxtorpedy odnaleziono po wojnie we Wrocławiu.

kolejka6.jpg

Po wojnie PKP przejęła ostatni odcinek należący do Kleniewskich (do Piotrawina), planując połączenie, po moście na Wiśle, ze Starachowicami (wybudowano tylko krótki odcinek Starachowice - Iłża). Wprowadzono polskie wagony i lokomotywy, które zostały póYniej zastąpione taborem rumuńskim (od 1968 spalinowe lokomotywy, od 1988 - wagony) Mimo, że część torów rozebrano w latach 1968-70, liczba przewozów rosła - zwłaszcza tych towarowych. Umożliwiło to wprowadzenie wagonów (platform) normalnotorowych na podwoziach wąskotorowych. W 1990 r. kolejka zatrudniała 253 pracowników. W kolejnych latach liczba przewozów towarowych i pasażerskich zaczęła gwałtownie spadać. W 1991 r. przestały kurować pociągi pasażerskie do Poniatowej. Cztery lata póYniej przerwano ostatnie stałe połączenie do Opola.

kolejka0.jpg

Obecnie kolejka wykorzystywana jest głównie do celów turystycznych. A przejażdżki ciuchcią należą bez wątpienia do największych atrakcji turystycznych powiatu opolskiego.



Kolejka atrakcją turystyczną

 

Z całej tej historii pozostało ponad 40 km torów. Starostwo Powiatowe w Opolu Lubelskim – właściciel kolejki - doczepiło do niej lokomotywy spalinowe i wagoniki w stylu retro. Podróżowanie w tempie spacerowym (20 km/h) pozwala nacieszyć oko krajobrazami Wyżyny Lubelskiej, a także zobaczyć miejscowe zabytki. Na szczególną uwagę zasługuje stacja i izba pamięci kolejki wąskotorowej w Karczmiskach.

kolejka4.jpg

Nałęczowska Kolej Wąskotorowa oferuje przejazdy specjalnym lub rozkładowym pociągiem turystycznym Nadwiślanin. Specjalny pociąg turystyczny uruchamiany jest na życzenie klienta we wszystkie dni tygodnia, o każdej porze dnia i nocy, na dowolnej trasie. Pociąg jest zradiofonizowany. W składzie ciągnionym przez lokomotywę spalinową znajdują się 3 wagony osobowe, 1 wagon bufetowy i dwa wagony w stylu retro.

Na życzenie organizatora wycieczki istnieje możliwość zatrzymania pociągu w dowolnym miejscu szlaku, gdzie można zrobić pamiątkowe zdjęcie, zwiedzić ciekawe zabytki, czy rozpalić ognisko na polanie. Pociąg jest również doskonałym miejscem do organizowania wszelkiego rodzaju narad i konferencji oraz imprez okolicznościowych. Firma prowadząca wagon bufetowy na życzenie przygotowuje wspaniałe pikniki dla dorosłych z pełną obsługą gastronomiczną.




Oferowane trasy przejazdów

kolejka3.jpg

KARCZMISKA - NAŁĘCZÓW WĄSK.

StacjaWas 200Was 204Km
Karczmiska9:0014:000
Wymysłów^^5
Obliźniak^^8
Niezabitów^^11
Wąwolnica9:4514:4516
Nałęczów W.10:1515:1524

NAŁĘCZÓW WĄSK. - KARCZMISKA

Stacja

Was 201Was 205Km
Nałęczów W.10:3015:250
Wąwolnica11:0015:558
Niezabitów^^13
Obliźniak^^16
Wymysłów^^19
Karczmiska11:4516:4024
^ - pociąg nie zatrzymuje się

Wszystkie pociągi skomunikowane są na stacji Nałęczów z pociągami PKP

Przyjazdy do Nałęczowa

Odjazdy z Nałęczowa

TERMINY KURSOWANIA: 15, 29 IV, 3, 6, 20 V, 3, 17 VI, 1, 15, 29 VII, 12, 26 VIII, 9, 23 IX, 7, 21 X 2007


 

Pociąg prowadzony jest lokomotywą spalinową, po przyjeździe do Karczmisk pociągiem Was 201 zapraszamy Państwa na ognisko w godzinach 12:00 - 13:45  na pięknej leśnej polanie. Prowiant we własnym zakresie, ewentualnie do nabycia w wagonie barowym.

Ceny biletów: 

TAM i POWRÓT: NORMALNY 20,00zł, ULGOWY 10,00zł

TAM: NORMALNY 10,00zł, ULGOWY 5,00zł

(cena obejmuje przejazd razem z ogniskiem)

Bilet ulgowy przysługuje młodzieży uczącej się, studentom do 26 roku życia oraz posiadaczom karty EURO<26.


 

Informacje i zgłoszenia przyjmuje

kolejka2.jpg

Stowarzyszenie Kolejowych Przewozów Lokalnych
Nałęczowska Kolej Dojazdowa

24-310 Karczmiska
tel./fax (081) 828-70-18
tel. kom. 0-506-346-639